Bubar Parlimen Jika Yakin Menang Kata Mat Sabu


Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak digesa membubarkan Parlimen segera jika benar mampu mengekalkan kemenangan dan terus menjadi PM selepas ini.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, rakyat masih tertunggu-tunggu pengumuman pembubaran yang dilihat semakin lambat meskipun tempoh penggal beberapa Dewan Undangan Negeri tertentu sudah hampir tamat.

Malah mandat yang diberi pengundi pada 8 Mac 2008 kepada kerajaan BN sebenarnya telah pun berlalu, namun, Najib masih merahsiakan tarikh pilihan raya. Sebaliknya kata Mohamad Sabu, Najib terus bermain dengan teka-teki sambil mengumumkan 'gula-gula' pilihan raya kepada rakyat.

Lebih teruk lagi, media arus perdana meneruskan serangan ke atas Pakatan Rakyat dalam usaha mempastikan BN benar-benar mampu mendapat keyakinan Bubar Parlimen jika yakin menangrakyat.nKatanya lagi, Najib tidak harus melengah-lengahkan pilihan raya kerana Najib telah menyatakan bahawa BN yakin menang.

Sependapat dengan Mohamad Sabu, Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar pula berkata, Najib tidak perlu memainkan perasaan rakyat dengan membelenggu rakyat dengan tarikh pilihan raya yang tidak pasti. "Rakyat mahukan seorang PM yang benar-benar berani membuat keputusan, jujur kepada rakyat, bukannya mempersenda perasaan rakyat.

"Najib lupa, jawatan yang dipegangnya itu adalah hasil mandat rakyat kepada bekas PM, Tun Abdullah Ahmad Badawi."Tidak malukah Najib meneruskan jawatan bukan hasil daripada mandat selaku PM semasa proses pilihan raya?" kata Firdaus yang juga Exco Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Sebelum ini, Najib membayangkan BN berpeluang mengekalkan kuasa dan PM berharap akan kekal sebagai perdana menteri selepas Pilihan Raya Umum Ke-13, yang akan dipanggil bila-bila masa dari sekarang.

Beliau berkata demikian pada program Telekom Malaysia (TM) di Bangsar, pada 19 Mac lalu. Najib yang juga Pengerusi BN berkata, 'mood' yang ditunjukkan oleh warga TM hari ini akan kekal dan berharap akan kembali ke menara 55 tingkat dan 310 meter itu, dengan jawatan yang sama selepas PRU13.


"Jadi kalau dalam masa seminggu ini tiada apa-apa tindakan juga, kami sendiri akan ke pejabat SPRM," katanya sambil menambah akan melakukan siri jelajah berhubung isu ini.

No comments:

Post a Comment