PAS ajak rakyat sokong kempen Earth Hour


Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat mengajak rakyat Malaysia agar jangan lupa mematikan elektrik pada 23 Mac, esok selama satu jam bermula 8.30 hingga 9.30 malam sebagai sokongan kepada kempen Earth Hour.

Pengerusinya Zulkifly Mohamad Omar berkata, Earth Hour ialah program untuk menangani isu perubahan cuaca dunia, di mana sebanyak 7,000 bandar daripada 152 buah negara telah mengadakan sambutan setiap tahun yang dikendalikan Tabung Alam Sedunia (WWF).

"Mematikan lampu selama satu jam, atas kesedaran bertindak terhadap perubahan cuaca. Haba yang dibebaskan menyebabkan kecairan air akhirnya berlaku kenaikan paras air laut," katanya kepada Harakahdaily.

Jelasnya, gelombang haba atau 'heat waves' lebih panas di mana seramai 1,300 saintis di Amerika Syarikart telah menjangkakan kenaikan suhu pada abad seterus dari 2.5 ke 10 darjah fahrenheit yang menyebabkan kesan kepada hasil tanaman dan bekalan makanan dunia.

"Kekerapan banjir khususnya di pesisiran pantai, kekurangan sumber air bersih dan kemarau merupakan fenomena akan berlaku," katanya.

Justeru Lajnah Alam Sekitar PAS PUsat berharap supaya program hijaukan bumi dengan penanaman semula kawasan hutan yang diteroka, penggunaan bahan bakar dan tenaga dikawal dan diselia dengan baik.

"Sikap tamak haloba dan penebangan secara haram hutan simpan boleh mengundangberlakunya pemanasan global," katanya.

Kempen ini bertujuan untuk menanam kesedaran masyarakat peri pentingnya penjimatan eletrik sebagai suatu cara menyelamatkan bumi ini. Menjimatkan eletrik bererti menjimatkan tenaga dan sekaligus akan menyelamatkan bumi ini.

Masyarakat dunia khususnya di bandar kurang peka terhadap penggunaan eletrik sehingga mereka menggunakannya 24 jam sehari tanpa henti yang dianggap sebagai suatu pembaziran tenaga.

No comments:

Post a Comment