PRU-13: 40% Calon Lama BN Akan Digugurkan


Barisan Nasional (BN) akan mengguggurkan 40% calon veteran pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) untuk memberi laluan kepada muka-muka baru.

Datuk Seri Najib Tun Razak yang membuat pelarasan senarai calon pada saat akhir telah mengenal pasti beberapa calon veteran untuk digugurkan dengan segelintir daripadanya tampil secara sukarela untuk tidak bertanding.

BN mempunyai seramai 141 ahli Parlimen dengan 75 daripadanya memegang jawatan tersebut lebih tiga penggal.

Sumber berkata, tidak kesemua kerusi mereka akan diganti tetapi Perdana Menteri mahu menurunkan beberapa muka baru sebagai sebahagian daripada Program Transformasi Politik.

Empat menteri kabinet yang telah memegang jawatan tersebut setelah sekian lama antara yang akan mengundur diri untuk memberi laluan kepada muka baru.

Antaranya bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Rafidah Aziz (Kuala Kangsar), bekas Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Azmi Khalid (Padang Besar), bekas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad (Kangar) dan bekas Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Tan Sri Ong Ka Ting (Kulai).

Rafidah antara yang terawal memaklumkan hasratnya untuk tidak bertanding kepada Najib.

Radzi dan Azmi telah memberitahu Najib bahawa mereka ingin bersara.

Ong dikatakan akan meneruskan peranannya sebagai duta khas ke China.

Beberapa pemimpin veteran yang menyuarakan kesediaan mereka untuk tidak bertanding adalah bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi (Kepala Batas) dan Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar (Kota Tinggi).

Bagaimanapun, menurut sumber, Najib perlu memutuskan sama ada menerima tawaran itu kerana 'tiada calon pengganti sesuai' ditemui.

Seorang lagi bekas menteri kabinet, Datuk Seri Azalina Othman Said yang juga Ahli Parlimen Pengerang mungkin antara calon yang digugurkan tetapi kontroversi mengenai pembangunan Petronas di kawasan tersebut menyebabkan beliau bakal dicalonkan semula.

Sumber berkata Najib mungkin mengekalkan Azalina supaya beliau boleh menjelaskan kepada penduduk di kawasan tersebut mengenai kepentingan projek bernilai RM61.4 bilion itu.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui yang juga Presiden SUPP dan memegang jawatan sebagai Ahli Parlimen Miri selama enam penggal berkata, beliau akan terus bertanding sekiranya Najib ingin beliau berbuat demikian.

Dua lagi Ahli Parlimen senior yang akan bersara adalah bekas Menteri Sumber Manusia Tan Sri Dr Fong Chan Onn (Alor Gajah) dan bekas Menteri Pelancongan Datuk Seri Leo Michael Toyad (Mukah).

Tiga bekas Timbalan Menteri yang dijangka tidak akan dicalonkan adalah Tan Sri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar, Datuk Noraini Ahmad dan Datuk Seri Sulaiman Taib.

Mereka masing-masing merupakan Ahli Parlimen Jerantut, Parit Sulong dan Kota Samarahan.

2 comments:

  1. Ketua M.C.A Gombak YIP KUM FOOK,
    Perkara U buat salah (jahat), tipu wang orang ramai, tipu perempuan dan wang perempuan, makan wang Tokong ……U sekiranya manusia U mesti bertanggongjawab sendiri.

    U menlaporkan kepada Polis. Polis mesti akan guna otaknya menyiasat mana yang betul dan mana yang tipu. Siapa makan cilli padi, siapa akan rasa pedasnya.

    Kalau U Jantan, gunalah nama U sendiri bertekal di Internet, jangan guna nama yang Suci SAMNAK SAMBODHI, DESA JAYA, KEPONG, KULAU LUMPUR, MALAYSIA, bagi menyembunyikan diri..

    Head of M.C.A Gombak YIP KUM FOOK ,
    U do mistake (crooks), lies of money people, lies of women and money women, eat money Temple, U are human being should be charged with the responsibility themselves.

    U report to police. Police must use his brain will investigate what is right and what is wrong. Anyone eat Cilli Padi, Anyone will feel the spiciness.

    if U males, U use own name against on the Internet, do not use the Holy name of SAMNAK SAMBODHI, DESA JAYA, KEPONG, KULAU LUMPUR, MALAYSIA, for hide yourself ..


    Head of M.C.A Gombak YIP KUM FOOK ,
    你做邪恶的事,骗公众的钱,骗女人和骗女人的钱,吃寺庙的钱...... 你应该自己负责任。

    你向警方报案。警方一定会使用大脑进行调查,谁是错误, 谁骗人的钱.。谁I吃辣椒,谁会觉得辣。

    你如果是男性,在互联网上使用自己的名辩论,不要使用神圣 SAMNAK SAMBODHI, DESA JAYA, KEPONG, KULAU LUMPUR, MALAYSIA,的名来隐藏自己..

    YOUR TRULY

    MCA MALAYSIA

    ReplyDelete
  2. YIP KUM FOOK (MCA GOMBAK) BERBOHONG DAN MENIPU WANG RAKYAT

    Undi Cina di Kuala Ampang adalah penting untuk menentukan kemenangan BN di Hulu Kelang Gombak pada pilihan raya umum.

    Selangor MCA operasi pusat pengarah Datuk Yip Kum Fook berkata penduduk di Ampang Chinese New Village Kuala perlu untuk menyampaikan undi bagi membolehkan BN untuk menang di Hulu Kelang.

    Menurut beliau, dalam tempoh lima tahun lalu, kampung baru telah menyaksikan banyak perubahan positif termasuk menaik taraf jalan, pasaran dan gelanggang bola keranjang yang dilindungi.

    Beliau berkata masyarakat Cina dari kampung mewakili 15% daripada pengundi Cina, yang merupakan batas yang besar.

    "Saya tidak nampak sebab mengapa orang Cina tidak akan mengundi Barisan. Ini adalah satu-satunya kampung baru di kawasan itu dan kami menerima beberapa juta ringgit untuk menaik taraf kawasan itu untuk rakyat, "kata Yip Kum Fook, yang juga pengerusi MCA Gombak.

    Beliau berkata, mereka sedang merancang untuk menaik taraf kuil Cina di kampung baru jika Barisan telah diberi mandat di Gombak.

    "Kami juga akan terus bertemu rakyat di sini sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk membantu mereka menyelesaikan masalah mereka. Kami percaya calon-calon yang mesti dicapai pada setiap masa, "katanya.

    Yip berkata demikian pada majlis makan malam 1Malaysia dengan kira-kira 800 penduduk dari kampung baru.

    Acara ini telah diadakan untuk memperkenalkan dasar-dasar dan rancangan untuk rakyat kerajaan BN.

    Turut hadir ialah Pengerusi BN Gombak Abdul Rahim Kamaruddin yang berharap rakyat dapat menghargai pelan transformasi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Abdul Rahim berharap untuk menjadikan kampung baru Cina ke tempat ikonik bagi pelancong untuk melawat, ia memanggil Chinatown Gombak.

    Pada majlis itu, 102 hadiah cabutan bertuah telah disampaikan termasuk hadiah utama sebuah televisyen LED dan satu iPad.

    Pemenang LED televisyen Chan Soo Lian, 80, berkata, kemenangan itu adalah satu kejutan yang dialu-alukan.

    Chan telah tinggal di kampung itu selama lebih daripada 50 tahun dan telah menyaksikan peralihan kampung.
    Bagi beliau, Kuala Ampang adalah kejiranan yang tenang dan selamat dan dia ingin memastikan ia tetap sama.

    Olih: Thestar

    ReplyDelete