Pakatan ciplak projek BN bina lebuhraya Pan-Borneo kata Khairy

Ahli parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin membidas Pakatan Rakyat yang didakwanya telah menciplak sebuah projek BN di Sabah dan Sarawak.

Ketika membahaskan bajet di Dewan Rakyat semalam, Khairy berkata rancangan untuk membina lebuhraya Pan-Borneo dalam bajet alternatif Pakatan sebenarnya adalah sebenar polisi BN.

Katanya, idea membina Lebuh raya Pan-Borneo diciplak, sambil menegaskan bahawa Pakatan juga sedar sebahagian lebuh raya itu kini dalam pembinaan.

Khairy menegaskan demikian sebagai menjawab hujah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berulang kali mendakwa Sabah dan Sarawak dipinggirkan dalam Bajet 2013.

Anwar juga menyebut tentang Deklarasi Kuching - satu komitmen Pakatan untuk mendukung janji-janji kepada Sabah dan Sarawak sewaktu pembentukan Malaysia - dan mengulangi bajet Pakatan untuk menaikkan royalti minyak kepada kedua-dua negeri itu dari 5 hingga 20 peratus.

Khairy turut membidas gesaan Anwar supaya individu yang berlainan memegang jawatan perdana menteri dan menerajui kementerian kewangan.

Khairy bertanya, sekiranya Anwar begitu berminat untuk memisahkan penyandang bagi jawatan-jawatan tersebut, mengapa ketua pembangkang itu sendiri yang menyampaikan ucapan membahaskan bajet, dan bukannya melantik wakil untuk berbuat demikian.

No comments:

Post a Comment