Tiada keperluan untuk debat Najib dengan Anwar kata KJ

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar mempertahankan tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang masih mengelak untuk mengadakan debat dengan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau memberi alasan, pada masa ini tiada kepentingan untuk mengadakan debat di antara pemimpin utama dalam sesebuah parti politik.

Namun sekiranya tiada interaksi langsung di antara Najib dan Anwar, barulah debat itu perlu diadakan, katanya ketika ditanya dalam sidang media hari ini.

"Kalau sekiranya kita tak ada interaksi antara perdana menteri dan ketua pembangkang, jadi keperluan debat itu penting.

"Saya tak nampak keperluan yang terdesak untuk buat debat. Tapi sistem parlimen kita mengamalkan debat perbahasan di Parlimen dan ia selalu terjadi," kata Khairy.

Jelasnya, perbahasan yang dijalankan di Parlimen mempunyai unsur perdebatan apabila perdana menteri membentangkan usul atau menjawab soalan perwakilan dan dicelah oleh ketua pembangkang.

"Kita cari pemimpin, bukan cari pemidato. Setiap kali dalam Parlimen, kita membalas hujahan di Parlimen. Perdana menteri jawab, menggulung setiap soalan dalam perbahasan.

"Anwar antara yang akan bersoal-jawab. Itulah debat. (Ia) setiap kali berlaku di Parlimen," katanya lagi.

Beliau berkata demikian apabila ditanya berhubung kenyataan Najib pada Jumaat lalu bahawa debat bukanlah satu budaya politik di negara ini.

2 comments:

  1. Ketua Pemuda paling cerdik pernah dilahirkan oleh umno tetapi ketua pemuda inliah standardnya seperti budak-budak lulus LCE jerrrrr

    ReplyDelete
  2. Takut tak dapat jadi calon PRU13 laa tu...

    ReplyDelete