PAS paling kuat dalam Pakatan kata Hadi Awang

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menolak laporan bahawa DAP akan bertanding lebih banyak kerusi parlimen dalam pilihan raya umum akan datang, sambil menegaskan bahawa PAS merupakan parti paling kuat dalam Pakatan Rakyat.

Akhbar Sinar Harian hari ini melaporkan Abdul Hadi sebagai berkata PAS akan bertanding lebih banyak kerusi parlimen berbanding DAP dalam piliha raya tersebut.

"PAS parti yang paling kuat dalam Pakatan Rakyat. Kita mungkin bertanding sehingga 80 kerusi, DAP 50 atau 60 kerusi. Dan daripada jumlah itu pula, mereka (DAP) mungkin menang 40 atau 50 kerusi.

"Dengan jumlah kerusi yang dimenangi sebanyak itu, DAP tidak boleh membentuk kerajaan kerana yang menjadi tulang belakang Pakatan ialah PAS, parti Melayu Islam," katanya.

Selain itu, Abdul Hadi berkata, tanda kekuatan parti itu adalah mempunyai bnyak jentera dan sedia unutk bertanding di kawasan yang tidak sanggup ditandingi parti komponen Pakatan yang lain.

Ahli parlimen Marang itu mengulas laporan Utusan Malaysia semalam yang memetik blog sebagai mendakwa DAP akan bertanding 90 daripada 222 kerusi parlimen dalam pilihan raya umum ke-13, bagi membolehkan pemimpin mereka menjadi perdana menteri jika Pakatan menguasai Putrajaya.

Bagaimanapun DAP menolak laporan tersebut dengan mendakwa perkara itu dibuat untuk menimbulkan perasaan takut yang disasarkan kepada pengundi Melayu.

Mengulas lanjut, Abdul Hadi berkata pengagihan kerusi pembangkang secara rasmi dalam Pakatan masih belum dibuat sehingga tarikh pilihan raya umum diketahui.

Bagaimanapun, Abdul Hadi berkata DAP tidak akan mengepalai Pakatan sekiranya pakatan pembangkang diberi mandat memerintah negara.

Dalam pilihan raya umum 2008, PAS bertanding di 66 kerusi parlimen tetapi hanya memenangi 23 kerusi. Manakala DAP dan PKR masing-masing bertanding 47 serta 97 kerusi dan masing-masing memenangi 28 dan 31 kerusi.

Bagaimanapun, PAS memenangi paling banyak kerusi DUN dengan 81 kerusi sebelum dipintas oleh DAP yang ketika ini menguasai 83 kerusi selepas pilihan raya negeri Sarawak tahun lalu.

1 comment: