Satu-satunya menteri UMNO yang bela Mahasiswa sertai Bersih

Timbalan menteri pengajian tinggi Datuk Saifuddin Abdullah percaya golongan mahasiswa yang hadir ke perhimpunan BERSIH 3.0 bukan merupakan penyokong parti pembangkang.

Sebaliknya, kumpulan mahasiswa berkenaan hadir di perhimpunan tersebut untuk menyokong perjuangan NGO dalam gabungan pertubuhan menuntut pilihan raya bersih dan adil itu, katanya. "Saya yakin mereka pergi ke Dataran Merdeka untuk menyertai BERSIH dengan kefahaman mereka atas tanggungjawab," katanya ketika ditemui Malaysiakini di Kuala Lumpur hari ini.

Tambahnya, beliau juga mendengar rungutan bahawa "tokoh tertentu" memperalatkan perhimpunan tersebut sehingga menimbulkan rasa tidak senang di kalangan peserta perhimpunan 28 April itu.

Sehubungan itu juga, Saifuddin turut meminta 22 orang mahasiswa yang dikehendaki polis berhubung insiden yang berlaku pada hari itu supaya tampil membantu siasatan.

Katanya, lebih baik sekiranya pelajara berkenaan berbuat demikian daripada terus dicari oleh pihak polis.

"Lebih baik mereka tampil memberi kerjasama... Mereka harus menyatakan di mana dan kenapa mereka menyertai BERSIH. Ini akan memudahkan polis membuat siasatan dan memberi gambaran peristiwa sebenar," katanya.

Pihak polis sebelum ini polis mengeluarkan 49 wajah peserta BERSIH yang dikehendaki polis bagi membantu siasatan. Ekoran itu, Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Khaled Nordin memaklumkan bahawa 22 orang daripada individu berkenaan merupakan golongan mahasiswa.

1 comment:

  1. Thanks YB.
    Anda seorang YB yg bertanggung jawap dan memahami matlamat BERSIH.

    Hanya YB seorang sahaja yg faham....
    Yg lain2 YB UMNO semuanya "OTAK SONTOT"
    Tak faham tuntutan BERSIH.

    YB2 yang lain tu cuma nak MEMBODEK tanpa memahami kehendak BERSIH.

    ReplyDelete