Gempar! Syed Zainal letak jawatan Pengarah Urusan Proton

Proton Pengarah Urusan, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir telah menghantar surat peletakan jawatannya kepada pembuat kereta nasional, hanya beberapa hari sebelum melancarkan model terbarunya dan minggu selepas DRB-Hicom Bhd mengambil alih syarikat membuat kerugian.

Perniagaan kertas The Edge Harian melaporkan peletakan jawatannya hari ini. The Malaysian Insider difahamkan bahawa dia akan berkhidmat notis itu sehingga pertengahan tahun dan masih menghadiri pelancaran Preve Proton Isnin depan.

"Ya, Datuk Seri Syed Zainal telah menghantar surat beliau meninggalkan Proton," sumber memberitahu The Malaysian Insider.
"Beliau akan menyampaikan notis terlebih dahulu. Dan dia akan berada di sana untuk melancarkan Preve masih, "tambah sumber itu.

Terdapat spekulasi bahawa Ketua Pegawai Operasi DRB-Hicom, Datuk Lukman Ibrahim sudah dalam perjalanan untuk menggantikan Syed Zainal Abidin, yang sebelum ini berjaya pengeluar kereta nasional kedua Perodua.

Berusia 50 tahun telah dilantik pengarah Proton urusan pada 1 Januari, 2006 dan pada tahun 2008 telah dinamakan "Automotive Man of the Year" oleh kereta New Straits Times / Maybank 2008 Anugerah Tahun untuk pengurusan "yang kukuh dan kualiti kepimpinan dalam menerajui Proton dengan mengukuhkan kedudukannya dalam pasaran domestik manakala membuat penemuan yang ketara di pasaran antarabangsa ".

Dua tahun lalu, Syed Zainal Abidin menerima Ketua Perniagaan Antarabangsa dalam Anugerah Sektor Automotif di Timur Tengah 2010 Anugerah Perniagaan Sidang Kemuncak Kepimpinan, dan Ketua Pegawai Eksekutif Masterclass Bumiputera Anugerah Tahun di Anugerah Malaysia 2 Pemimpin Perniagaan 2010.

Sebelum Proton, beliau memasuki industri automobil dengan menjadi pengurus Besar Kanan Perodua pada tahun 1999 dan pada tahun 2005 itu dibuat Timbalan Pengarah Urusan syarikat itu.

Pada bulan Januari, pengurus aset negeri Khazanah Nasional Bhd mengumumkan penjualan kepentingan yang 42,74 peratus dalam Proton kepada DRB-Hicom pada RM5.50 sesaham atau RM1.291 bilion. Penjualan tersebut telah diselesaikan pada bulan lepas dan DRB-Hicom telah melantik Pengarah Urusannya, Datuk Seri Mohd Khamil Jamil sebagai pengerusi eksekutif dan pengarah eksekutif Proton.

Khamil, 56, yang telah DRB Hicom Pengarah Urusan sejak tahun 2006, menggantikan Datuk Seri Nadzmi Mohd Salleh, yang merupakan pengarah urusan 1 Proton.
Proton yang dilaporkan pada bulan lepas bahawa kerugian bersih berkembang kepada RM88 juta bagi suku ketiga yang berakhir pada 31 Disember, 2011 daripada kerugian bersih sebanyak RM60.1 juta sebelumnya atas jualan yang lebih lemah.

Hasil dalam tempoh yang jatuh 21.8 peratus kepada RM1.43 bilion daripada RM1.83 bilion tahun lalu. [Diterjemah dari bahasa Inggeris].


Update : Syed Zainal sah letak jawatan dalam Proton.

No comments:

Post a Comment