Dr Mohammad terus berkhidmat untuk rakyat

Barangkali pandangan orang lain mengenai ayat Dr Mohammah terus berkhidmat untuk rakyat pasti tak sama.

Tetapi sangat sedih apabila membaca ayat tajuk berita yang berbunyi: Johor: Dr Mohamad terus berkhidmat untuk rakyat.

Mengapa tidak? Ayat tersebut. Ini fahaman saya seolah olah Dr Mohammad tidak lagi sebagai calon bertanding di DUN Maharani, Muar yang dimenanginya pada PRU 12 lalu.
Begitulah fahaman saya dengan ayat yang berbunyi: “Dr mohamad terus berkhidmat untuk rakyat”kerana Dun Maharani akan diberi kepada Naib presiden PAS Sallehuddin Ayob pada PRU 13 nanti.

Pada saya inilah yang tak kena pada PAS sejak dahulu lagi. Para pemimpin tertinggi diberi bertanding di DUN dan Parlimen yang dikira selamat dan boleh menang.Betulkah tindakan tersebut.

Bagaimana akan terjadi pada calon macam Dr Mohamad Muslim. Dia kena berkorban apa saja demi puncuk pimpinan.Atau diberi bertanding di DUN yang berat untuk menang sebagai langkah menguji pengaruh.

Yang sepatrutnya Sallehuddian Ayob yang diberi bertanding di DUN yang berat untuk menguji dan meneroka DUN Baru. Baru wajar.Dia Naib Presien PAS berbanding Dr Mohammad Muslim.

Presiden atau timbalan dan naib naib presiden seharus mencari DUN dan parlimen yang kritikal dan mecabar untuk menguji pengaruh sokongan rakyat, macam Datuk Nik Abdul Aziz. Bertandinglah dimana saja dia boleh menang, Cuma pernah kalah sekali di Bachok.

Sekarang ini pemimpin tertinggi PAS tidak ada “trekmark” kerana mereka hanya boleh menang di dun dun dan parlimen yang selamat saja. Tengok Lim kit Siang dan Lim Guan Eng. Mereka boleh menang dimana saja mereka bertanding.

Bertanding di Melaka memang. Bertanding Perak dan Pulau Pinang boleh menang. Malang sekali dengan pemimpin PAS yang tidak boleh membina benting sendiri untuk memjamin kekuatan parti.

Sallehuddin Ayob harus berpendirian seumpama itu untuk menguji sokongan rakyat dan penagruh sebagai naib presiden.

Bercakap bukan main sedap mengatakan kita boleh menang dan memerintah Johor PRU 13 ini. Bercakap biarlah ada fakta jangan pakai bahang keromo macam budak budak belum baligh.Ukur kekuatan kita sebelum bercakap.

Saikologi tak saikologi. Nak kata persepsi pun bukan.Saikologoi dan persepsi penting dalam politik, tetapi untuk lawan penipuan yang dilakukan umno/BN bukan dengan cakap. Ia mesti dengan tindakan melawan arus.

No comments:

Post a Comment