SPR gagal urus daftar pemilih

Pakatan Rakyat (PR) mendakwa mereka mempunyai bukti bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah gagal menguruskan daftar pemilih dengan baik.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pihaknya menjangkakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PKR) merupakan salah satu pilihan raya yang pastinya kecoh.

Menurutnya, ini dapat dibuktikan berikutan berlakunya penambahan pengundi di beberapa kawasan Parlimen dan juga Dewan Undangan Negeri (Dun) di seluruh negara.

"Sebelum ini, SPR mendakwa terdapat 42,025 pemilih yang diragui dan disahkan sebagai pengundi yang ragu serta bersetuju untuk keluarkan nama tersebut, tetapi ia tidak dilaksanakan, sebaliknya dikekalkan.

"Perkara paling ketara adalah pengundi berganda di mana di satu alamat terdapat lebih kurang 100 pengundi, ada 354 alamat dengan 79,098 pengundi, termasuk di Parlimen Johor Baru, Parlimen Seremban, Dun Batu Caves dan beberapa kawasan yang lain," katanya pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Anwar berkata, contoh paling ketara adalah Parlimen Pekan, dengan penambahan sebanyak 18,568 daftar pemilih pada tahun lalu, ini berbeza pada 2008 hanya ada 59,019 pemilih di kawasan berkenaan.

Katanya, jika terdapat lima nama bagi satu alamat yang bukan pengundi, beliau menjangkakan terdapat setengah juta kes berlaku di seluruh negara.

"SPR juga telah mengumumkan bahawa terdapat tambahan bagi undi pos sebanyak 240,000 bagi pegawai dan petugas SPR, ini menimbulkan tanda tanya berikutan kenyataan sebelum ini bahawa pengundi pos perlu mengundi awal tetapi kini SPR bertegas untuk mengadakan undi pos.

"Salah satu sebab penubuhan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Berhubung Penambaikan Proses Pilihan Raya adalah berkaitan dengan undi pos serta tata cara pengurusan SPR dalam menguruskan pilihan raya di negara ini.

"Kami juga mendesak agar satu jawatankuasa khas ditubuhkan bagi memantau sistem data yang digunakan oleh SPR agar kes pengundi berganda tidak berulang," katanya.

No comments:

Post a Comment